Juni 2017
Sex myndigheter i Sverige har tagit fram en plan för att ställa om transportsektorn till fossilfritt och till att göra Sverige ‘klimatneutralt’. Beskattning, kontroll och extrema miljöregler väntar för alla svenskar.
Boverket, Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Trafikanalys, Trafikverket och Transportstyrelsen har tagit fram en rapport som heter ‘Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet’. Som namnet anger så handlar planen om att transportsektorn ska bli fossilfri. Planen handlar även om att Sverige ska uppnå ‘klimatneutralitet’ år 2045. Klimatneutralitet innebär helt enkelt att företag och organisationer ska försöka släppa ut så lite växthusgaser som möjligt. Det inbegriper även det som kallas utsläppskrediter eller utsläppsrätter. Dvs. att företag och industrier betalar till EU för att släppa ut växthusgaser. Myndigheternas Plan inbegriper även det som kallas Agenda 2030. Ett av målen för myndigheternas plan är att utrota alla fordon som går på fossila bränslen för att ersätta dessa med förnybara bränslen till år 2030.

ETT TRANSPORTEFFEKTIVT SAMHÄLLE
Enligt dessa myndigheter så ska dessa mål uppnås bl.a. genom det som kallas ett ‘transporteffektivt samhälle’. Angående ett ‘transporteffektivt samhälle’ så skriver dessa myndigheter följande i sin rapport:
“Med ett transporteffektivt samhälle menar myndigheterna i samordnings-uppdraget ett samhälle där trafikarbetet med energiintensiva trafikslag som person bil,lastbil och flyg minskar. Detta kan ske både genom överflyttning till mer energieffektiva färdmedel/trafikslag och genom att transporter effektiviseras, kortas eller ersätts helt. Effektivisering av transporter kanske genom exempelvis ökad fyllnads/ beläggningsgrad i gods-och personfordon. Transporter kan kortas genom exempelvis en mer tät och funktionsblandad bebyggelse. Ersättning av transporter kan ske via bland annat resfria möten eller förändrade arbetssätt och konsumtionsval. I och mellan städer och tätorter är en överflyttning till andra alternativ än personbil och lastbil enklare än på landsbygden där bilen är fortsatt viktig. Även vad gäller minskat flygande ser förutsättningarna olika ut i olika delar av landet”.
Referens
Plan från Energimyndigheten i pdf
http://klimatsans.com/2017/06/21/battre-utan-kossor/
http://www.klimatupplysningen.se/2017/06/25/klimatnytt-fran-gronkoping/