Juli 2018
Svenska åkeriers överlevande är i farozonen. Utländska åkerier tar jobben eftersom de kan dumpa prissättningen. Svenska åkerier kan inte lägga lönerna på samma nivå – utan att sabotera allt som har med det svenska kollektivavtalet att göra. Under 2014 så gick 292 svenska transportföretag i konkurs tack vare låglönekonkurrensen från utländska företag. EU-domstolens beslut från år 2007 (Lavaldomen) innebar att utländska åkerier inte behöver följa svenska kollektivavtal.
– Svenska åkare slås hela tiden ut och får avveckla verksamheten, säger Bengt Waldersten, jurist på Sveriges åkeriföretag.
Åkaren Emelie Eklund:
– När vi gick med i EU vändes allt upp och ner som en jävla pannkaka.
-Allmänheten är lyckligt omedvetna om att 4% av BNP hotas att försvinna i form av den svenska transportindustrin. Det är omöjligt för de svenska åkerierna att konkurrera mot för låga löner, fusket med dokumentation, fusket med cabotage, fusket med lastbilar och så vidare”, säger Jennifer Granqvist som var med och arrangerade HSS i Örebro (Här Stannar Sverige).
Nedanstående video handlar om problemet med lönedumpningen inom åkeribranschen. Videon är från 2012 och prisdumpningen i Sverige fortsätter.
ANSTÄLLER UTLÄNDSKA ÅKERIER
Svenska speditörer anlitar hellre anlitar utländska åkerier än svenska just på grund av de lägre priserna. En person på en speditionsfirma sade till en svensk åkare att denne borde säga upp sin svenska personal och istället anställa utländska chaufförer. Många svenska åkerier har gjort just detta.
Trafikledare på speditionsfirman Schenker:
– För ett år sen hade vi kanske 80 procent svenska chaufförer. Vi är kanske nere i 50 procent nu. Vi måste pressa priserna så mycket att vi inte kommer att ha många svenska chaufförer kvar.
BRYSSEL BESTÄMMER
Utländska åkerier som opererar i Sverige får endast vistas i Sverige en begränsad tid. De får köra tre körningar inom loppet av en vecka innan de måste åka hem. Men istället så stannar dessa utländska chaufförer i månader. Transport-arbetarförbundet har anmält flera utländska åkerier för att de regelbundet bryter mot denna regel. Dock har inga åtgärder mot fusket startats av Arbetsmiljöverket eftersom verket anser att det är alltför komplicerat att jaga utländska åkare.
Förut var det facken som kontrollerade löner och regler via kollektivavtal men tack vare Sveriges EU-medlemskap så görs det inte längre.
– Tidigare var det facket som upprätthöll den ordningen genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU, Lars Lindgren Transports f.d. ordförande.
I valrörelsen år 2014 så lovade Socialdemokraterna och Miljöpartiet att gynna svensk transportnäring genom att stoppa den utländska trafik som drivs på olaglig grund. Så har det dock inte blivit.
EU:s fria rörlighet skapar arbetslöshet och lönedumpning för svenska åkare och åkerier. EU:s öppna gränser gör att europeiska företag kan etablera sig i Sverige och dessa företag har låglönearbetare.
HÄR STANNAR SVERIGE
‘Här Stannar Sverige’ är en grupp av åkare som har gått samman för att kämpa för sitt yrkes överlevande. De har en Facebookgrupp på över 19 000 medlemmar.


DONERA VIA SWISH: 076-9387471.
Svenska åkeriers existens är i farozonen. Orsaken är utländska åkerier som dumpar priserna eftersom de har låglönearbetare.
Källor:
Transportförbundet om utländska åkerier i Sverige:
http://www.transportarbetaren.se/transport-bring-maste-utredas-aven-om-det-ar-svart/
Lönedumpningen i Sverige ett faktum.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner
Konkade åkerier på grund av EU:s fria rörlighet.
http://www.transportarbetaren.se/fyra-akerier-i-konkurs/
Foto:
By W. Bulach [CC BY-SA 4.0 ], from Wikimedia Commons