29/10 – 2015
EU-migranterna använder svenska rastplatser som bosättningar, ockuperar dem eller så vandaliserar de trafikplatserna så att de inte kan användas och skrämmer bort folk från rastplatserna.
Rastplatserna är som namnet antyder till för att man kan ta sig en paus och vila upp sig eller kanske sova över men det blir svårare och svårare att göra så. EU-migranterna använder bl.a. rastplatserna som bosättning och sover över där. EU-migranterna använder även trafikplatserna som parkeringsplats så att andra bilister inte får plats. De bor ofta på toaletterna och använder den som sovplats. Vissa av EU-migranternas bilar har stått parkerade i månader på trafikplatserna.
Sveriges Radio och även åkeriföreningen skriver att ofta blir rastplatserna så förstörda att de får stängas igen eller så vågar folk helt enkelt inte stanna vid rastplatserna pga migranternas närvaro. Vissa av rastplatserna har smetats ned med blod och bajs. Ibland bajsar romerna utanför dörren till rastplatsen. Blöjor och kaffefilter ska ha sköljts ned i handfat och toaletter så att det har blivit stopp i avloppen.
Flera rastplatser har blivit så vandaliserade att Trafikverket har tvingats stänga dem. Svevia sköter driften av rastplatserna och de har fått rycka ut många gånger då det har blivit stopp i avloppen när romerna har varit där. EU-migranterna använde en rastplats för att fira ortodoxa kristna påskdagen.
Några rastplatser som har stängts är: rastplatsen vid Botorpsström på E22:an vid Västervik, rastplatsen vid Peppared i Mölndal, rastplatsen vid Torrekullamotet för att nämna några. Priset för romernas framfart ligger runt 300 000 kronor per år.
STÄDARE KNIVSKUREN PÅ RASTPLATS
Romerna är även aggressiva mot städpersonalen enligt Trafikverket. Jerry Steen – ansvarig för Trafikverkets säkerhetsarbete på västsidan säger:
– Många är aggressiva när vår städpersonal kommer ut, och för några månader sedan blev en av våra städare knivskuren. Numera skickar vi aldrig ut städpersonal ensamma.
I början av maj blev en polsk lastbilschaufför misshandlad av ett stort gäng män på rastplatsen vid Råby i Västerås. Förra året blev en elektriker knivhotad på en annan rastplats i trakten, efter att han sagt åt en grupp romer att plocka upp sina sopor efter sig.
Viktoria – som jobbar med renhållningen av rastplatserna – säger till Sveriges radio:
– Ibland när jag ska försöka låsa eller stänga toaletterna följer de efter mig in. De vill ju kunna komma åt vattnet så de blir väldigt irriterade på mig. Men jag börjar känna igen vilka som kan bli hotfulla och då gäller det att vara snabb.
De anställda på Trafikverket som ansvarar för rastplatserna hävdar att de vid åtskilliga tillfällen kontaktat polisen och informerat om de olagliga bosättningarna, nedskräpningen och vandaliseringen. De menar dock att polisen inte verkar bry sig, eller, som en av dem uttrycker det:
– Det verkar inte vara någon prioriterad fråga.
RASTPLATSER KAN STÄNGAS
Förstörandet av rastplatser innebär att åkarna inte kan ta sina raster som de så väl behöver. Jerry Steen säger:
– Ytterst får det konsekvenser för samhället. Kan inte yrkestrafiken ta sina lagstadgade kör- och vilotider så blir det riktiga bekymmer för åkerinäringen. Och fungerar inte transportapparaten funkar ingenting.
Trafikverket och Svevia har hotat med att stänga rastplatserna om ingenting görs. Torbjörn Andersson på Trafikverket säger:
– Vi vill inte göra det för det drabbar ju dem som verkligen ska vara där, som rastande och yrkeschaufförer, men fortsätter det så här så måste vi.
Referenser
Sveriges Radio: Trafikverket stänger rastplatser