14/9-2016
Den engelska banken HSBC vägrade bankkund ta ut sina besparingar eftersom banken inte tyckte att bankkunden inte gav en tillräckligt bra förklaring vad han skulle använda pengarna till.
För något år sedan så gick Stephen Cotton till sin bank som heter HSBC och ville ta ut 7 000 pund. Pengarna skulle han betala till sin mor som han var skyldig. Men banken nekade Stephen att ta ut sina pengar eftersom de ansåg att han inte hade en tillfredsställande förklaring till vad han skulle använda pengarna till. Banken ville ha ett brev från hans mor som bevisade att pengarna skulle gå till henne.
Till slut fick han ut 3000 pund men han blev stoppad att ta ut mer pengar samma dag.
Banken hade implementerat dessa regler nyligen och banken sade att de hade ingen skyldighet att informera sina kunder om det. Stephen Cotton har varit bankkund hos HSBC i 28 år och har inte haft några problem före denna händelse.
Banken HSBC säger:
“Vi frågar kunderna vad deras syfte med uttaget är när vi tycker att uttaget känns ovanligt och inte överensstämmer med tidigare vanor. Vi brukar även fråga efter bevis på vad pengarna är till för. Vi har ett ansvar att skydda våra kunder och att minska ekonomiska brott.”
Referenser
Daily Mail: Stephen Cotton and HSBC