RÖDGRÖNT BESLUT: BENSINSKATTEN HÖJS MED 50 % PÅ TIO ÅR

156 total views, 0 views today

10/5 2016

Regeringen Löfven har beslutat att höja bensin- och dieselskatten. Skatten kommer att höjas varje år och resultatet blir att höjningen på bränsle blir ca 50 % på 10 år.

UTROTANDET AV BILISMEN. Den rödgröna regeringen går nu till attack mot Sveriges bilister. Nu så kommer skatten på bensin och diesel att höjas varje år skriver föreningen Skattebetalarna. Generellt så kan man säga att höjningen blir ca 2 000 kronor per år om man kör bil ca 2000-3000 mil per år. Höjningen har indexerats. Under en tioårsperiod så kommer ökningen att bli ca 48 % menar Skattebetalarna. Beslutet är heller inte fattat av riksdagen utan den rödgröna regeringen  kör över det svenska folket.

Fakta: mer än hälften av bensinpriset är skatt i Sverige = 62 %. Sverige har en av världens högsta bensinskatter. Årsskiftet 2015/2016 så höjde den rödgröna regeringen drivmedelsskatterna med ca 4 miljarder men de är inte nöjda ännu.

BONUS – MALUS

Den snälla rödgröna regeringen vill även införa något som kallas bonus-malus. Bonus-malus är latin och betyder ”bra-dålig”. Bonus-malus handlar om att bestraffa bilar som kör bränsletörstiga fordon som släpper ut mer koldioxid medans de fordon som är mer miljövänliga får en bonus. De som kör bränsleslukande bilar får betala bonusen till de mer miljöanpassade bilarna.   Stefan Löfven säger till SvD:

– Det ska vara dyrare att ha en bil som släpper ut mycket koldioxid och billigare att ha en bil som släpper ut litet.

Bilar med höga utsläpp av koldioxid kommer att påläggas en slags extraskatt eller avgift medans miljövänliga bilar får en premie. Även nyproducerade bilar från 2015 år och framåt kommer att få betala denna skatt. Vilket kan anses anmärkningsvärt eftersom majoriteten av dagens nyproducerade bilar är mer miljövänliga. Bertil Molden på Bil Sweden säger att detta system är ännu en orättvis skatt för Sveriges bilägare.

Har man en Volvo V70 med dieselmotorn D4 och fyrhjulsdrift så blir skatten höjd med 200 % – dvs från 3 500 kronor till 10 300 kronor.

EU:S SKATTER PÅ BILAR

Och om Sverige fortfarande är med i det sjunkande skeppet som kallas EU så kan vi räkna med kraftigt höjda skatter om några år. Det gäller EU:s skärpta körcykelprov som innebär att man man kontrollerar noggrant hur mycket koldioxid som ett fordon verkligen släpper ut.

 

Referenser

Klimatupplysningen: Stefan Löfvens bilskatt

Bil Sweden: bonus-malus

Skattebetalarna: Löfvens bilskatt

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte.