Jag var på anställningsintervju gällande spärrexpeditör/stationsvärd i tunnelbanan hos MTR/SL

MTR spärrexpeditör

619 total views, 14 views today

ANSTÄLLNINGSINTERVJU HOS MTR SOM SPÄRREXPEDITÖR/STATIONSVÄRD

Igår fredag var jag på en anställningsintervju gällande jobb som spärrexpeditör (spärrvakt) i tunnelbanan  hos MTR under sommaren. Jag hade gjort några tester tidigare och tydligen gjort bra ifrån mig eftersom detta möte var ”steg 5” i rekryteringsprocessen gällande jobb som spärrexpeditör hos MTR. Jag kan nämna i förbifarten att jag gjorde jobbtester för ett jobb på Elgiganten i sommar och där blev det totalt misslyckande. De två första testerna var ok men det sista testet fattade jag ingenting  av så jag klickade bara på måfå och fick således ett dåligt resultat. Jag tror det skulle vara ok att jobba som spärrvakt hos MTR.

200 PERSONER PÅ ANSTÄLLNINGSINTERVJU HOS MTR TILL SPÄRREXPEDITÖR/STATIONSVÄRD

När det gäller MTR så samlades vi på hotell Courtyard som ligger på Kungsholmen, Stockholm (inte så långt från där jag bor). Och det var inte lite folk som var där vill jag lova. Jag tror att vi var uppemot 200 personer som samlades i en lokal. Jag blev ganska paff att de hade samlat så många på en gång. Först var det info ca 30 minuter och de deklarerade att det skulle vara ”speedintervjuer” för var och en. Dvs.

  MTR hade 10 intervjuare som skulle göra 5-minuters intervjuer med varje person i lokalen. När talet nästan var färdigt så fattade jag att jag inte ville vara bland de sista som skulle intervjuas eftersom det skulle ta någon timma att intervjua alla. Så jag drog mig mot utgången eftersom jag förstod att intervjuerna skulle göras där någonstans. Och mycket riktigt. När folk fattade att det var kö som gällde så blev det snabbt en lång kö. Jag hade turen att hamna i täten. gudskelov. Sedan när vi släpptes in i rummet för intervju så var jag med i den första omgången. Det tackat jag min lyckliga stjärna för. Jag hade inte velat vänta 2-3 timmar på min tur.  Det var packat med folk utanför som också ville in och göra intervjun så snabbt som möjligt.

 

nobben spärrexpeditör
ska jag få nobben att bli spärrexpeditör nu igen?

 

JAG HAR FÅTT NOBBEN TIDIGARE HOS MTR/SL

Jag har varit på anställningsintervju hos MTR tidigare ang.jobb som spärrexpeditör men då fått nobben båda gångerna. Kanske det blir nobben igen eller kanske det blir tredje gången gillt? Ska jag vara ärlig så kommer jag ta det hela med en nypa salt. Jag vill gärna ha jobbet och jag tror jag passar för det men jag kommer sannerligen inte börja gråta om jag blir nobbad.  Jag kände faktiskt igen den ena av rekryterarna. Det var han som nobbade mig förra gången :). Hur ska det gå denna gång? Ska min anställningsintervju hos MTR /SLleda till ett jobb spärrvakt i Stockholms tunnelbana eller blir det nobben igen?

 

Övrigt.

Här kan du få gratis foton till din blogg: http://pixabay.com/sv/

NÄR SKA MAN SÖKA JOBB S0M SPÄRRVAKT?

Det kan vara bra att söka jobb i januari, februari någon gång eftersom det är då som MTR/SL söker sommarpersonal. Och att börja jobba som sommarpersonal som spärrrvakt är ju ett bra sätt att få in foten i branschen. De kommer att fråga om du vill fortsätta jobba som spärrexpeditör efter sommarperioden.
Personligen tror jag att följande kriterier är bra om man vill jobba som spärrvakt:
a) ung. MTR anställer gärna yngre personer.
b) Ett treårigt gymnasiebetyg i bagaget är aldrig fel.
c) Att man är en person som är social och vill hjälpa andra.
d) Att kunna HLR och liknande saker är aldrig fel.

P.S. Uppdatering 2016. Jag gjorde MTR:s IQ-test. Uppenbarligen är jag för korkad för att jobba som stationsvärd eftersom provet gick helt åt pipan (svårt) och jag fick beskedet att jag inte kvalificerade.

 

 

Share

8 Comments

  1. När jag var på rekryteringsintervju hos MTR senast så ställde de frågor. Första gången jag var på intervju hos MTR så kom jag lite längre och då hade vi ett gruppsamtal. Jag kom dock inte längre i processen än till drogtestet, sedan var det kört 🙂

  2. Jag kommer inte ihåg exakt vad de frågade under gruppsamtalet. Jag tror de ställde de vanliga frågorna som brukar ställas under intervjuer. Frågor som ”vad är service för dig?”, ” nämn några positiva egenskaper som du har”, ” osv.

    Sedan kan jag ju bara spekulera vilken slags personal som MTR söker. Jag antar att ens meriter är viktiga. Har man t.ex. jobbat mer service tidigare så är det säkert en merit. Har man kanske haft jobb som värd, väktare eller jobbat med säkerhet så är det säkert en merit.

    Det är inget fel att förbereda sig inför anställningsintervjun. Ofta är det så att de frågar som ställs under intervjuer de samma. T.ex. de frågor jag nämnde här.

    Sedan kan man ju alltid föreställa sig vilka egenskaper/meriter som är nyttiga när man jobbar i en miljö som tunnelbanan. Kommunikativ, villig att hjälpa och ge service är givetvis viktiga – och ganska självklara – egenskaper.

    Sökte ni extrajobb eller var det heltid? Det senaste jag sökte var att jobba på helger men det blev inget jobb/anställning för min del 🙂

    Här är en sajt där man kan läsa de vanligaste frågorna som dyker på på en anställningsintervju. Jobbar men på pendeltågen så heter det nte spärrvakt utan stationsvärd. Är ni intresserade av att jobba som stationsvärd så kan ni ju alltid söka hos Stockholms tåg. Det är Stockholms tåg som ansvarar för stationerna i pendeltågen.

    Lycka till och hoppas ni får jobbet 🙂

    1. ja men vi som har funktionshinder är inte välkomna tydningen är det bara viktigt med utländska språk ej med kunna te kemspråk .funktionshinder är man ej välkommen jobba hos MTR jag är aldrig välkommen man dissar oss direkt gäller i alla jobb speciellt hos MTR men människor med utländsk bakgrund är exa trä välkomma och personer utan funktionshinder

Kommentera