Hur du använder Google Drive som backup för dina filer

Google drive backup

319 total views, 0 views today

 

 

Google drive backup
Google drive logga

 

    Nu har jag äntligen fått igång Google Drive. Som vanligt när jag och IT-teknik möts så blir det strul men nu verkar det Google Drive fungera hyfsat. Det enda som jag är osäker på är om Google Drive uppdaterar i realtid. Google Drive är en molntjänst (= är på en Google-server) och är gratis upp till en viss mängd utrymme. Du kan t.ex. använda Google Drive som backup för dina datorfiler.

ATT ANVÄNDA GOOGLE DRIVE SOM BACKUP TILL SINA DATORFILER

    Det är oklokt att inte ha backup för sina filer. Skulle din dator krascha, bli hackad eller infekterad med virus så kanske alla filer och foton är borta för gott  om du inte har backup.  Själv har jag tre olika backups som jag sparar på tre olika ställen. Jag har Google Drive, Onedrive och på en usb-sticka.

 

usb backup dator
Man kan ha en usb-sticka till backup

 

HUR FÅR MAN IGÅNG GOOGLE DRIVE?

    Så här gjorde jag för att använda Google Drive som backup för mina filer på min stationära dator. Kanske det fungerar för dig också. Jag har Windows 8.1. Det är inte säkert att sekvensen nedan är exakt men prova dig fram så ska det nog fungera.

1. Skaffa Googlekonto (gratis)

2. Ladda ned webbläsaren Chrome (det verkar vara en bra ide att jobba i Chrome när du arbetar med Google Drive fast jag tror inte att det är ett måste).

3. Gå till Google Drive via ditt Googlekonto.

4. När du kommer till Drivesidan så klickar du på knappen ”Installera Drive på min dator” som finns i vänstra sidopanelen. Detta installerar appen som du behöver för att det ska fungera.

5 På högra sidan finns knappen för inställningar. Gå dit och klicka på den knappen och välj ”inställningar för överföringar”. Välj sedan ”konvertera överförda filer till Google Dokument format”.

6. Kolla om du har fått Google Drive ikonen i fönstret ”utforskaren”.

7. Kopiera alla filer som du vill ta backup på och klistra in dem i Google Drive i utforskaren.

8. Starta Google Drive appen som nu kommer att synkronisera mellan din dator och molnet. Sedan ska det vara färdigt.

 

På detta sätt fick jag igång Google Drive. Nu ska jag ta mig an Onedrive som också har strulat 🙂

 

https://www.facebook.com/groups/1415926971994798/?fref=ts

 

 

Foton:

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Google_Drive_Logo.svg
http://en.wikipedia.org/wiki/Sneakernet

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte.