ALLIANSEN HAR LEVT ÖVER SINA TILLGÅNGAR OCH RESULTATET BLIR HÖJDA PRISER OCH SÄMRE KOLLEKTIVTRAFIK

SL_tunnelbana_priser_höja_pendeltåg.

2 total views, 1 views today

Det borgerliga styret i Stockholm har levt över sina tillgångar när det gäller satsning på trafiken i Stockholm. Nu får Stockholmarna betala i form av höjda priser och sämre kollektivtrafik.
29/4 – 2015
Nu meddelar Landstingsrådet Kristoffer Tamsons  att priset på SL-Access kortet (kortet för kollektivtrafik i Stockholm) kommer att höjas. Kristoffer Tamsons säger att det inte inte finns några pengar och att det krisande SL således måste spara. Läser man vidare om SL så ser man att SL har dålig ekonomi och att detta i grund och botten beror på att den borgerliga regeringen har  levt över sina tillgångar samt det faktum att den borgerliga Alliansen endast har anslagit 250 miljoner kronor istället för de 500 miljoner kronor som de behöver. Alliansen har även spenderat öronmärkta pengar för kollektivtrafiken på vägbygge istället.

/alliansen_batra_SL_månadskort.jpg
SL:s dåliga ekonomi beror på att Alliansen tog öronmärkta pengar för kollektivtrafiken och spenderade pengarna på vägbygge istället. Alliansen har även levt över sina tillgångar när det gäller investeringar i trafiken. Nu får vi resenärer betala ett högt pris.Foto Wikipedia

HÖJDA PRISER OCH MINDRE TRAFIK INOM KOLLEKTIVTRAFIKEN I STOCKHOLM

Misskötseln av de öronmärkta pengarna innebär att SL måste spara och denna besparing kommer att drabba stockholmarna i form av höjda priser i kollektivtrafiken och sämre service. Priset på SL-kortet (månadskortet) kommer att höjas. Servicen kommer att försämras eftersom det kommer att bli glesare trafik  med buss, tunnelbana och pendeltåg.  Hundratals bussturer kommer att dras in varje dag och  Jobb kommer att försvinna inom kollektivtrafiken. Pendeltågstrafiken i Stockholm drabbas av nedskärningar vilket kommer att visa sig i form av obemannade stationer och inga trygghetsvärdar. De entréer som kommer att bli obemannade är stationerna kring Farsta strand, Rotebro, Skogås, Jordbro, Upplands Väsby och Sollentuna . Avtalet med lugna gatan kommer att sägas upp och kommer att försvinna från kollektivtrafiken. Nynäshamn är en kommun som kommer att drabbas med nedskärningar av pendeltågstrafik.

STOCKHOLMSKORTET KANSKE FÖRSVINNER

Det är inte bara pendeltågstrafiken och kollektivtrafiken som drabbas utan det kan hända att det populära Stockholmskortet försvinner p.g.a. SL:s kris.  Stockholmskortet är det kort som är till för turister. Med Stockholmskortet så får turisterna rabatt på diverse aktiviteter i Stockholm. Stockholmskortet innebär att turisten får gratis inträde till 75 muséer, fria resor med kollektivtrafiken, bonuserbjudanden, fri sightseeing till fots, cykel eller med båt. Stockholmskortet har funnits i 30 år och år 2014 såldes 130 000 kort. Årets Stockholmskort kan vara det sista eftersom SL har chockhöjt notan från 14 miljoner till 23 kronor.
–  I år får vi skjuta till pengar. Men med de här priserna kan vi inte fortsätta med Stockholmskortet, säger Thomas Andersson, vd för Stockholm Visitors Board. Han tror inte på något kort utan resor med SL. 

DE RÖDGRÖNA VILL FÖRBÄTTRA KOLLEKTIVTRAFIKEN

Oavsett om Stockholmskortet drabbas eller inte så är de rödgröna  kritiska till Alliansens försämringar i kollektivtrafiken. Kommunalrådet  Anna Ljungdell (S) säger:
– Det är en skandal. Vi satsar väldigt mycket på att människor ska resa kollektivt och så drar de ned på tågtrafiken. Det är helt obegripligt.

Oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S) säger:
–  Det betyder att SL får det svårare att locka nya resenärer. Vi hade helt klart satsat de här 250 miljonerna om vi hade haft makten.

ALLIANSENS MYGEL OCH ÖVERSPENDERING ORSAKEN TILL HÖJDA PRISER

Varför sparar Alliansen in 250 miljoner kronor? Den främsta orsaken till de besparing som SL måste göra beror på att den borgerliga Alliansen har levt över sina tillgångar. Det borgerliga styret har gjort enorma investeringar de senaste åren vad gäller trafiken i Stockholm och nu visar det sig att de borgerliga har levt över sina tillgångar. Alliansen är t.o.m. så fräck att säga att de menar att de måste göra nedskärningar inom kollektivtrafiken eftersom de har misslyckats att få fler stockholmare att åka kollektivt. Sanningen är att Alliansen har satsat det mesta av pengarna på vägbygge istället för på kollektivtrafiken. Intäkterna från vägtullarna skulle ha gått till att förbättra kollektivtrafiken men tydligen har majoriteten av pengarna gått till vägbygge istället. Plus det faktum att Alliansen  endast har anslagit 250 miljoner kronor till SL istället för de 500 miljoner kronor som de behöver. 

  MIN ÅSIKT OM SL:S KRIS

Till syvende och sist så kan man konstatera att 250 miljoner kronor saknas. De pengar som var öronmärkta till kollektivtrafiken satsades på vägbygge istället. Detta borde  uppmärksammas. Att Alliansen sedan har levt över sina tillgångar och nu låter oss resenärer stå för notan är inte ok. Jag tycker att det sista man borde göra i Stockholm är att dra in på kollektivtrafiken eftersom Stockholm stannar upp om inte det finns en bra och fungerande kollektivtrafik här. Kanske man borde göra som de gjorde i Tyresö? Nämligen att låta Tyresöborna prova gratis kollektivtrafik ett tag för att minska bilköerna. Borde vi tiga still när borgarna saboterar kollektivtrafiken? Icke! Man borde inte göra en höjning på SL-kortet eftersom det är dyrt redan som det är. Faktum är att priset på SL-kortet borde sänkas. Det skulle inte bara gynna låginkomsttagare utan även att Stockholm  fortsätter fungera tack vare en levande kollektivtrafik. Att Alliansen får sabotera kollektivtrafiken är inte bra.

Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål.

 

SKRIV UNDER OCH GÅ MED I GRUPPER

Facebookgrupp mot höjning av SL-kortet
Skriv under mot dyrare månadskort

studenter mot det höjda priset på access-kortet

KÄLLOR

Dagens nyheter om höjning av SL:s månadskort
Stockholmskortet kanske försvinner pga SL:s dåliga ekonomi

FOTO

Foto tunnelbanetåg från Wikipedia

Share

Kommentera